ניהול עסק משפחתי עם בן הזוג הוא אחד האתגרים המורכבים והמספקים ביותר שיש, במיוחד בעסק שמתמחה במיתוג ושיווק במדיה החברתית. כשעובדים עם בן הזוג, השילוב בין חזון, רעיונות ואסטרטגיות שיווקיות עובר דרך מערכת יחסים אישית עמוקה, מה שמציב אתגרים אך גם מספק יתרונות שלא קיימים בשום סוג אחר של עבודה.
היתרונות שבעבודה משותפת
אחד היתרונות הבולטים בעבודה עם בן הזוג הוא ההיכרות העמוקה וההבנה המשותפת של החוזקות והחולשות של כל אחד. רפאל מתמחה בצד הקריאטיבי – מיתוג, עיצוב גרפי ובניית זהות ויזואלית לעסק, בעוד לאורה מתמקדת בניהול האסטרטגי, תקשורת הלקוחות והשיווק במדיה החברתית. כל אחד מאיתנו יודע בדיוק מה תחום האחריות שלו, ויכולת זו לחלק תפקידים בצורה כל כך טבעית מהווה יתרון עצום ומסייעת לשמור על שגרה מקצועית בריאה ויעילה. אנחנו ממוקדים כל אחד בעבודה שלו, וכך נמנעים מעומס או תחושת פיזור אחריות.
יתרה מכך, בעבודה משותפת נוצרת אינטואיציה שאינה מצריכה הרבה מילים. לפעמים מבט אחד מספיק כדי לדעת מה השני חושב או מה הצעד הבא שעלינו לעשות. הרמה הגבוהה של האמון מאפשרת גמישות מרבית ומגבירה את הביטחון בעבודה. כשיש בעיות או אתגרים, אנחנו יודעים בדיוק מי יתמודד עם מה ואיך נעזור זה לזו להתקדם.
הקשיים ואתגרי העבודה בעסק משפחתי
עם כל היתרונות שבעסק משפחתי, מגיעים גם אתגרים ייחודיים. כשעובדים עם בן זוג, אין את המרחב להתנתק לגמרי מהעבודה. ענייני העסק לא נשארים במשרד – הם מצטרפים אלינו הביתה, לשיחות האישיות, ואפילו לרגעים הרגועים שאמורים להיות מחוץ לעולם העסקי. לפעמים אנחנו מוצאים את עצמנו מדברים על ענייני עבודה גם בשעות הערב, בזמן שאנו אמורים להקדיש זה לזו זמן אישי. זה יכול ליצור מתח ולפגוע בחוויה האישית והמשפחתית שלנו.
בנוסף, חילוקי דעות בין שניים בעסק משפחתי הם בלתי נמנעים, אך כשמדובר בבני זוג, חילוקי הדעות יכולים לגלוש גם למערכת היחסים האישית. אם ישנה מחלוקת עסקית – עניינים מקצועיים עלולים להיות מלווים ברגשנות מסוימת, כי כל החלטה עסקית נוגעת גם לצד האישי שלנו. מצבים כאלה עלולים ליצור רגישות מיותרת ולגרום ללחצים בין בני הזוג.
עוד אתגר משמעותי הוא הבאת רעיונות חדשים לעסק תוך שמירה על הגבולות בין האישי למקצועי. במקרים בהם קיים עומס או פרויקט חשוב, לפעמים קשה לא להכניס את ענייני העבודה גם לזמן האישי – תחושת האחריות המשותפת עשויה להפוך כל רגע של פנאי להזדמנות לדבר על העבודה.
שמירה על האיזון בין המקצועי לאישי
אחרי שנים של עבודה משותפת, מצאנו כלים שמסייעים לנו לשמור על האיזון בין השניים. ראשית, אנחנו מקפידים להגדיר לעצמנו שעות עבודה מדויקות ותחומי אחריות ברורים, כך שנדע בדיוק מתי להתחיל לדבר על עבודה ומתי לתת לדברים להישאר מאחור. אחת מההחלטות החשובות ביותר היא קביעת פגישות עבודה רשמיות, שבהן אנו עוסקים בנושאים השוטפים ודנים בהחלטות עסקיות חשובות. כך, אנחנו יכולים לשמור את שיחות העבודה לשעות המשרד בלבד.
בנוסף, לכל אחד מאיתנו יש תחום אחריות ברור. רפאל אחראי על כל הצד הקריאטיבי – עיצובים, מיתוגים ויצירת שפה גרפית לעסק. לאורה, לעומת זאת, לוקחת על עצמה את האסטרטגיות השיווקיות, את התקשורת מול הלקוחות ואת ניהול הצוותים. זה מאפשר לנו לעבוד בצורה עצמאית, וכך אנו חווים תחושת הצלחה אישית שמוסיפה הרבה לסיפוק הכללי.
בסופו של דבר, השילוב בין החיים האישיים לבין החיים המקצועיים בעסק משפחתי הוא אתגר שאפשר להפיק ממנו ערך רב. העבודה המשותפת מחייבת תקשורת פתוחה, כבוד הדדי ויכולת להפריד בין הצד האישי למקצועי, אך עבורנו – השילוב הזה הפך את חיינו לא רק למוצלחים מבחינה עסקית, אלא גם לעשירים ומספקים במיוחד מבחינה אישית.